با ما و اندیشه | ||
چرا روزه میگیریم؟ سلام به همه شما میهمانان خدا ایا تا به حال به این فکر کردید برای چی روزه میگیرید!! یا شمایی که روزه نمیگیرید فکر کردید برای چی روزه نمیگیرید!! برا قلبهای پاکتون بگم اونهایی که روزهاشونو گرفتن و نمیدونستند برا چی روزه میگیرند اونا هیچ غم نخورندکه ندونسته خیلی سود کردن و دم همشونم گرم گرم. اما اونایی که روزه نمیگرفتن بدونند ماهی رو هر وقت ازاب بگیرند تازه است من هر دو گروهو دعوت میکنم که این مطالبو بخوونند وفکر کنند که این اموری که اینجا به عنوان بعضی از فواید روزه شمرده شدن ایا چیزهای بدی هستند؟! مگه این نیست که تموم فواید روزه عاید خود روزدارمیشه؟ واینکه من؛چرا باید این دریای منفعت رو به خاطر حرف این وان رها کنم؟ در اخرمن انسانی عاقل وفهمیده و درس خونده ای هستم ودرک میکنم هر کاری که عقلا وشرعا برام مفید هستو باید انجام بدم . عزیزان بدونیدعقل ما توان درک همه فلسفه احکام رو نداره. برا همین ما نباید انتظار داشته باشیم تا راز و رمز و فلسفه تصمیم گیرى هاى خداوند را درک کنیم. طبق این اصل در باب فلسفه روزه ، باید بگوییم : فلسفه اصلى وجوب روزه را نمى دانیم ، لکن احتمال دارد که خداوند مهربان روزه را به خاطر آثار مثبت و فوائد ارزنده آن بر بندگان خود واجب کرده باشه. که خداییش اینایی رو هم که ما درک کردیم چیزهای بزرگیند میگی نه اینا رو بخون در اخر نظرات خودتو بده دراینجابه بعضی از فواید روزه اشاره میکنیم که هیچ بعید نیست که خداوند برا همین اثار روزه رو واجب کرده باشه. 1.تقویت تقوا تقوا به معناى وقایه از ماده وقى است . معنى آن در لغت این است . کسى که از سرزمین پر از خار و خاشاک به گونه محتاطانه عبور مى کند تا دامن او به جایى گیر نکند و در اصطلاح دین تقوى آنجا اطلاق مى شود که آدمى به گونه اى زندگى کند تا دامن او به خار و خاشاک گناه آلوده نگردد. فخر رازى در تفسیر وقایة مى گوید: پرهیزگارى و احتیاط کاریهاى هشیارانه بر اساس ایمان به خدا را تقوا گویند. اولین فلسفه روزه ، مسئله ایجاد و تقویت روحیه تقوا گرایى و پرهیزگارى است . در نگرش اسلامى تقوا از اهمیت ویژه اى برخوردار است . الف ) ملاک پذیرفته شدن عبادات و اعمال حسنه ما در پیشگاه خدا تقوا است . چنانکه در قرآن مى خوانیم : انما یتقبل الله من المتقین . امام صادق (ع ) فرمود: مردم از مردى ، بسیار تمجید و تعریف مى کردند. متمایل شدم تا وى را دیدار کنم و گوشه اى از کردار او را زیر نظر بگیرم . او را در بازار دیدم و به گونه اى ناشناس ، وى را تعقیب کردم ، او در کنار نانوایى دو قرص نان گرفت ، بدون آنکه صاحب آن را در جریان قرار دهد و نیز در کنار مغازه انار فروشى دو انار بدون اجازه مغازه دار برداشت و آنها را به فقیر داد، پیش رفتم و احوال پرسیدم و از نان و انار توضیح خواستم ، گفت : دزدیدم ولى نه براى خود، بلکه براى این فقیر. گفتم : تو کیستى ؟ گفت : مردى از امت محمد. گفت : تو کیستى ؟ گفتم : اهل مدینه از بیت پیامبر (ص ). گفت : جعفر بن محمد تویى ؟ گفتم : آرى . گفت : چگونه به کارم اعتراض دارى ! تو از خاندان علم و دانایى مى باشى ، باید توجه مى کردى که خداى سیئه را یک کیفر و حسنه را ده پاداش مى دهد. چهار عدد دزدى یعنى چهار سیئه کم گردد سى و شش حسنه باقى مى ماند. گفتم : اى بنده خدا همان قرآنى که مى فرماید: یک حسنه ، ده پاداش ، مى فرماید: فقط عمل صالح تقوا پیشگان را مى پذیرد. ب ) معیار برترى انسان ها بر یکدیگر تقواست . ان اءکرمکم عندالله اءتقیکم . روزه به نوبه خود یکى از اسباب تقویت کننده تقواست ، قرآن مى فرماید: لعلکم تتقون روزه براى شما مقرر گردید تا به تقوا دست یابید. پیامبر (ص ) به جوانان توصیه مى کرد: اگر نمى توانید اقدام به ازدواج کنید... به روزه روى آورید که عامل تضعیف سلطه شهوت و مایه تقویت تقواى درونى شماست یکى از رازهاى اینکه تقوا در پرتو روزه تقویت مى شود، آن است که روزه روحیه خداگرایى و گرایش به مسائل عرفانى و معنوى در انسان را تحکیم مى بخشد. 2. تقویت صبر و پایدارى قرآن با بیان آسمانى : یا ایها الذین آمنوا اءستعینوا بالصبر و الصلاة ، مؤ منان را به صبر و پایدارى توصیه مى کند. به نظر مفسران ، مراد از صبر در قرآن مؤ منین را به آن دعوت کرده است ، روزه است . البته این نامگذارى بدون تناسب نیست و مى توان فلسفه روزه را تقویت صبر و شکیبایى روحى آدمى دانست . یکى از عوامل شکست آدمى در برابر دشواریها و مشکلات زندگى ، اضطرابها و نگرانیها و دلهره هاست . در برابر این گونه عوامل که ناراحتى روحى و درونى در پى دارد، مقاومت روحى شدید لازم است و این مقاومت تنها در پرتو نماز و روزه حاصل مى شود . مهمترین عوامل تقویت کننده صبر عبارت اند از: 1. روزه دارى ؛ 2. آگاهى از نتایج شیرین آن ؛ 3. توجه به سرانجام ناگوار بى صبرى ؛ 4. اقتدا به اسوه هاى صبر. امام صادق (ع ) در تفسیر آیه : استعینوا بالصبر و الصلاة فرمود: هنگامى که مشکل و مساءله اى سخت در زندگى انسان رخ داد، باید روزه بگیرد، زیرا خداوند فرموده است : از صبر، استعانت و همکارى ، بخواهید همچنین فرمود: در تاریخ گذشته ، اقوام پیشین ، در صورت وقوع حوادث سهمگین روزه مى گرفتند. 3. تاءمین تندرستى اسلام براى تندرستى و عافیت ، ارزش و اهمیت فوق العاده قائل است و نسبت به رعایت بهداشت توجه و تاءکید فراوان دارد؛ تا آنجا که دانش را دو گونه مى داند: العلم علمان : علم الادیان و علم الابدان ؛ این دو علم از میان سایر رشته هاى علمى بیش از حد قابل توجه و داراى اهمیت اند و یکى از مصادیق حسنه هستند؛ حسنه اى که قرآن به ما آموخته آن را از خداوند بخواهیم و ما نیز همواره آن را در قنوت نماز تکرار و طلب مى کنیم . مفسران نوشته اند: مراد از حسنه در آیه ربنا آتنا فى الدنیا حسنه، همسر شایسته ، روزى حلال ، و تندرستى است . روزه که امروز به عنوان یکى از عوامل مهم تندرستى توجه مجامع پزشکى جهان را به خود معطوف داشته ، نتیجه همان رهنمود معروف رسول خداست که فرمودند: صوموا تصحوا؛ روزه بگیرید تا تندرست و سالم بمانید . حقیقت همان است که پیامبر اکرم (ع ) خاطر نشان کردند که : هر چیزى زکات دارد، زکات بدن روزه گرفتن است روزه بزرگترین ضامن سلامتى تن مى باشد. یک پزشک مصرى در حدود 3600 سال قبل به صورت فکاهى ، ولى نیشدار مى گوید: انسان پرخور با یک چهارم غذاهایى که مى خورد زنده مى ماند و با سه چهارم ، پزشکان امرار معاش مى کنند 4. بیدارى عواطف بشرى یادتون باشه نظراتون به ما خیلی کمک میکنه [ سه شنبه 90/5/25 ] [ 3:15 عصر ] [ سجاد ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |