سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با ما و اندیشه
آخرین مطالب
لینک دوستان

از جلمه روشهای دعا، و آنچه موجب قبول آن میشود

1- اخلاص در دعا
2- اینکه دعا را با حمد و ثنای خدا سپس صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و سلم شروع کند و با همان، دعا را ختم نماید.
3- دو دله نبودن در دعا (مثل: خدایا اگر خواستی مرا بیامرز) و همچنین مطمین بودن در قبول دعا.
4- التماس کردن هنگام دعا و عدم شتاب (یعنی اینکه بگوید دعا کردم و استجاب نشد) در آن.
5- حضور دل در وقت دعا.
6- دعا کردن در سختی و آسانی.
7- تنها خدا را بخواند.
8- نسبت به خود، خانواده، دارایی و فرزند خویش را دعای بد نکند.
9- با صدای آرام، بین بلند و آهسته دعا کردن.
10- اعتراف به گناه خود، و نسبت به آن طلب آمرزش کردن، و نیز اعتراف به نعمت خدا و شکر آنر را بجای آوردن.
11- جهت انشای دعای قافیه دار و هماهنگ، خود را به زحمت نیندازد.
12- در حال فروتنی و بیمناکی و امید و ترس دعا کردن.
13- باز پس دادن آنچه با ظلم و ستم بدست آورده است، همراه با توبه.
14- سه بار دعا را تکرار کردن.
15- رو به قبله دعا کردن.
16- بلند کردن دستها هنگام دعا.
17- وضو ساختن قبل از دعا اگر میسر باشد.
18- هنکام دعا، با بلند گرداندن صدا و یا خواست چیز های ناروا و غیر ممکن از حد اعتدال تجاوز نکند.
19- قبل از دعا برای دیگری، اول برای خود دعا کند.
( به ثبوت رسیده است که پیامبر صلی الله علیه و سلم برای خود شروع به دعا کرده اند و همچنین ثابت است که شروع دعایش برای خود نبوده است مثل دعای آنحضرت برای انس، و ابن عباس و ام اسماعیل و دیگران جهت اطلاع از شرح و بسط در این موضوع به شرح صحیح مسلم از امام نووی 15 144 )
20- اینکه با نامهای نیک خدواند و صفات بلند مرتبه اش و یا به اعمال صالحی که خود دعا کننده آن را انجام داده است، ویا به دعای شخصی صالح، زنده و حاضر متوسل شود.
21- اینکه خوراک و لباس دعا کننده حالا باشد.
22- دعا به گناه، و گسستن پیوند خویشاوندی نکند.
23- امر به معروف و نهی از منکر کردن.
24- دوری کردن از همه گناهان.

زمان و حالات و جاهایی که دعا در آن قبول میشود

1- شب قدر.
2- در دل آخر شب.
3- بعد از نمار های فریضه.
4- بین اذان و اقامه.
5- پاسی از هر شب.
6- هنگام اذان برای نماز های فریضه.
7- هنگام بارش باران.
8- هنگام یورش لشکر در راه خدا.
9- پاسی از روز جمعه که راجح ترین آراء آخر عصر روز جمعه می باشد. و نیز احتمال دارد، هنگام خطبه و نماز باشد.
10- هنگام نوشیدن آب زمزم همراه با نیت صادقانه.
11- هنگام سجده.
12- هنگام بیدار شدن از خواب در شب و خواندن دعای وارده در حدیث، و ویژهً آن وقت.
13- در شب، هنگام بیدار شدن از خوابی که با وضو بخواب رفته باشد.
14- هنگام دعا ب «لا إله إلا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین».
15- دعای مردم بعد از وفات میت.
16- در تشهد آخر بعد از ثنای خدا و صلوات بر پیغمبر صلی الله علیه وسلم.
17- هنگام نیایش خدا با اسم اعظمش، که دعا و درخواست بوسیله آن (اسم اعظم) پذیرفته میشود
18- دعای شخص مسلمان برای برادر مسلمانش در غیاب وی.
19- روز عرفه در عرفات.
20- در ماه مبارک رمضان.
21- هنگام اجتماع مسلمانان در مجالس ذکر.
22- هنگام دعا در وقت بلا به «إنا لله و إنا إلیه راجعون اللهم أجرنی فی مصیبتی وأخلف لی خیرا منها». ما از آن خداییم و به سوی او بر میگردیم. خدایا! مرا در مصیبتم پاداش ده، و بهتر از آن مرا عوض ده.
23- در حال نزدیک شدن در به خدا، و به حد اعلی رسیدن اخلاص.
24- دعای مظلوم برعلیه کسی که به او ظلم کرده است.
25- دعای خوب و بد پدر، نسبت به فرزندش.
26- دعای مسافر.
27- دعای روزه دار تا هنگام افطار.
28- دعای روزه دار هنگامی که افطار میکند.
29- دعای شخص درمانده.
30- دعای حاکم عادل.
31- دعای فرزندی که نسبت به پدر و مادرش نیکوکار است.
32- بعد از وضو گرفتن در صورتی که با دعای واردهً در حدیث، و ویژهً آن وقت دعا کند.
33- هنگام سنگ زدن به جمرهً متوسط.


[ شنبه 90/5/29 ] [ 6:46 عصر ] [ محمد محی الدین ] [ نظرات () ]

دلا غافل ز سبحانی چه حاصل

اسیر نفس و شیطانی چه حاصل

بود قدر تو افزون از ملائک

تو قدر خود نمیدانی چه حاصل

ما آدما قدر خیلی چیزا رو نمیدونیم،قدر خودمون رو،دینمون رو،جوونی و سلامتی مون رو،و تو این روزها قدر ماه رمضان رو و از همه مهمتر شبهای قدر رو.

شبهای قدری که درهای رحمت در اون شب بازن و همه میتونن داخل بشن.گناهایی که به سختی پاک میشن تو این شب خدا کلاً اونا رو پاره میکنه و یه زندگی نو به آدم میده.چند وقت پیش یه جمله از ایت الله خامنه ای خوندم خیلی جالب بود،اقا میفرمود شبهای قدر بهار توجه دلهاست،یعنی دلی که خشکیده و زرد شده تو این شب جوونه میزنه و سبز میشه.حالا نکنه این شبها بگذره و ما هنوز همون آدم قبلی باشیم.امام صادق(ع)میفرماید:اگر کسی در این شبها امرزیده نشود تا سال بعد امرزیده نشود مگر انکه در صحرای عرفات حاضر شود و اعمال ان را به جا اورد.

شب قدر یک سال آدم رو بیمه میکنه پیامبر (ص)میفرماید:هر کس شب قدر را احیا بدارد تا سال اینده عذاب از او برداشته میشود.

و اینو هم بگم که تو این شبها همچی وجود داره اما برای رسیدن به اونها یه سری کارها رو باید کرد.البته این کارها همیشه خوبن و اثرات مثبت دارند اما این شب حسابش فرق میکنه و همه چیزش با شبهای دیگه فرق میکنه.حضرت موسی به خدا فرمود:خدایا میخواهم به تو نزدیک شوم خدا فرمود:قرب من از آن کسی است که در شب قدر بیدار شود.

حضرت موسی گفت:خدایا جواز گذشتن از صراط را میخواهم خدا فرمود:آن از ان کسی است که شب قدر صدقه بدهد.

حضرت موسی گفت:خدایا رهایی از جهنم را میخواهم خدا فرمود:آن از ان کسی است که شب قدر استغفار کند.

و گفت خدایا خشنودی تو را میخواهم خدا فرمود:خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد....

امیدوارم در این شبها بتونید نهایت استفاده رو بکنید و در هنگام دعا و نیایش ما رو فراموش نکنید..التماس دعا برای فرج


[ شنبه 90/5/29 ] [ 12:55 عصر ] [ محمدحسین ] [ نظرات () ]

اما درباره چرایی این مطلب که بعضی به راحتی از انجام تکلیف خود (روزه داری )طفره میروند و انجام آن را به آینده باوجود شرایط بهتر موکول میکند و به آسانی خود را از مهمانی و رحمت خدا محروم میکند باید بیان کنم که این امر به چند دلیل است که عبارت است از

1-       ندانستن اهمیت روزه داری

یکی از عواملی که باعث میشود تا به راحتی از کنارتکلیفمان رد شوید و نسبت به انجام آن تعهد نداشته باشیم اهمیت قائل نشدن برای عملمان است اینکه فکر میکنیم روزه داری برایمان هیچگونه اثری نداره و یک عمل بی فایده است و فقط گرسنگی و تشنگی حاصل روزه داریست یا روزه داری یعنی نخوردن و نیاشامیدن و متوجه این نیستیم که روزه داری یکی از مهمترین و بهترین راههای قرب الهی است در حدیث معراج هست که پیامبر اکرم(ص)از خداوند میپرسند :پروردگارا،شروع و آغاز عبادت به چیست؟خداوند می فرمایند آغاز و شروع عبادت به سکوت و روزه داریست .

اگرمیخواهیم در راه بندگی خدا قدم برداریم و راهی رو پیش بگیریم که سرانجام آن ،قرب الهی و مقام عالی انسانی باشد باید روزه دار باشیم (ما که به فکر نیستیم شاید برای همین واجب کرده خدا یک ماه روزداری رو) انسان مادامی که شکمش آزاد باشد به مانند حیوانی است که تنها به علف می اندیشد.(کلام امیرالمومنان(ع)

2-       عدم اطلاع از آثار و برکات روزه داری

دومین چیزی که باعث میشه تا ما برای انجام تکلیفمان که همان روزه داری در ماه مبارک رمضان است بی رغبت باشیم ،بی اطلاعی ما از آثار وبرکات این روزه داری و ماه رمضان است خداوند وقتی می خواهد کسی رو به تهذیب اخلاق و انجام کارهای خوب وادارد ،ثمرات و منافع آن کار رو برمیشمارد والا صرف دستور انگیزه قوی ایجاد نمیکند انگیزه زمانی به وجود میاد که آثار و منافع آن کار مشخص شود که دوستان آقا سجاد و محمد محی الدین در یاداشت های خودشان به این آثار اشاره کردند ومن شما رو ارجاع میدم به این یاداشتها اما باید توجه داشته باشیم که بعضی از این آثار مختص به ماه رمضان است که شامل روزه دار در ماه های دیگر نمیشود و بعضی مختص روزه است .

من شما رو دعوت میکنم به تحقیق در مورد آثار روزه داری هم از جنبه جسمی و هم معنوی .

3-       باور نداشتن آثار روزه داری

اما عدم باور داشتن آثار، من معتقدم بین دانستن و اگاهی با باور و قبول داشتن باید فرق گذاشت گاهی ما به مطلب اگاهی داریم ولی باورش نداریم مثل راه رفتن بر روی آب با بسم الله گفتن یا خواندن آیه ای از قرآن برای بیدار شدن دریک ساعت خاص که باید برای اثرشان باورشان داشت برای بسیار از ما سخته قبول کنیم آثاری رو که برای روزه داری و ماه رمضان بیان شده و این خودش باعث بی رغبتی است.

وعلت های بسیار دیگر که این چند علت به ذهن حقیر رسید وبیان کردم و کوتاه گفتم شما هم ما رو با اندیشه خودتان راهنمایی کنید یا درباره درستی یا نادرستی مطلبمان نظر دهید.

 

التماس دعا برای فرج

  .

 

 


[ پنج شنبه 90/5/27 ] [ 5:39 عصر ] [ محمد ] [ نظرات () ]
چرا روزه میگیریم؟ 
سلام به همه شما میهمانان خدا                                                                                                                                                                                                                                                                           ایا تا به حال به این فکر کردید برای چی روزه میگیرید!!                                                                                                                                                                                                              یا شمایی که روزه نمیگیرید فکر کردید برای چی روزه نمیگیرید!!                                                                                                                                                                                                                           برا قلبهای پاکتون بگم اونهایی که روزهاشونو گرفتن و نمیدونستند برا چی روزه میگیرند اونا هیچ غم نخورندکه ندونسته خیلی سود کردن و دم همشونم گرم گرم.                                                                                                                                                                                                                                                                    اما اونایی که روزه نمیگرفتن بدونند ماهی رو هر وقت ازاب بگیرند تازه است                                                                                                                                                                                                                 من هر دو گروهو دعوت میکنم  که این مطالبو بخوونند وفکر کنند که این اموری که اینجا به عنوان بعضی از فواید روزه شمرده شدن ایا چیزهای بدی هستند؟!                                                                                                                                                                                                                                                                           مگه این نیست که  تموم فواید روزه عاید خود روزدارمیشه؟                                                                                                                                                                                                       واینکه من؛چرا باید این دریای منفعت رو به خاطر حرف این وان رها کنم؟                                                                                                                                                                                                                   در اخرمن انسانی عاقل وفهمیده و درس خونده ای هستم ودرک میکنم هر کاری که عقلا وشرعا برام مفید هستو باید انجام بدم .   عزیزان بدونیدعقل ما توان درک  همه فلسفه احکام رو نداره. برا همین ما نباید  انتظار داشته باشیم تا راز و رمز و فلسفه تصمیم گیرى هاى خداوند را درک کنیم. طبق این اصل در باب فلسفه روزه ، باید بگوییم : فلسفه اصلى وجوب روزه را نمى دانیم ، لکن احتمال دارد که خداوند مهربان روزه را به خاطر آثار مثبت و فوائد ارزنده آن بر بندگان خود واجب کرده باشه. که خداییش اینایی رو هم که ما درک کردیم چیزهای بزرگیند  میگی نه  اینا رو بخون  در اخر نظرات خودتو بده                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       دراینجابه بعضی از فواید روزه اشاره میکنیم که هیچ بعید نیست که خداوند برا همین اثار روزه رو واجب کرده باشه.                                                                                                                                                                                                                     1.تقویت تقوا
تقوا به معناى وقایه از ماده وقى است . معنى آن در لغت این است . کسى که از سرزمین پر از خار و خاشاک به گونه محتاطانه عبور مى کند تا دامن او به جایى گیر نکند و در اصطلاح دین تقوى آنجا اطلاق مى شود که آدمى به گونه اى زندگى کند تا دامن او به خار و خاشاک گناه آلوده نگردد.
فخر رازى در تفسیر وقایة مى گوید: پرهیزگارى و احتیاط کاریهاى هشیارانه بر اساس ایمان به خدا را تقوا گویند.
اولین فلسفه روزه ، مسئله ایجاد و تقویت روحیه تقوا گرایى و پرهیزگارى است . در نگرش اسلامى تقوا از اهمیت ویژه اى برخوردار است .
الف ) ملاک پذیرفته شدن عبادات و اعمال حسنه ما در پیشگاه خدا تقوا است . چنانکه در قرآن مى خوانیم : انما یتقبل الله من المتقین .
امام صادق (ع ) فرمود: مردم از مردى ، بسیار تمجید و تعریف مى کردند. متمایل شدم تا وى را دیدار کنم و گوشه اى از کردار او را زیر نظر بگیرم . او را در بازار دیدم و به گونه اى ناشناس ، وى را تعقیب کردم ، او در کنار نانوایى دو قرص نان گرفت ، بدون آنکه صاحب آن را در جریان قرار دهد و نیز در کنار مغازه انار فروشى دو انار بدون اجازه مغازه دار برداشت و آنها را به فقیر داد، پیش رفتم و احوال پرسیدم و از نان و انار توضیح خواستم ، گفت : دزدیدم ولى نه براى خود، بلکه براى این فقیر. گفتم : تو کیستى ؟ گفت : مردى از امت محمد. گفت : تو کیستى ؟ گفتم : اهل مدینه از بیت پیامبر (ص ). گفت : جعفر بن محمد تویى ؟ گفتم : آرى . گفت : چگونه به کارم اعتراض دارى ! تو از خاندان علم و دانایى مى باشى ، باید توجه مى کردى که خداى سیئه را یک کیفر و حسنه را ده پاداش مى دهد. چهار عدد دزدى یعنى چهار سیئه کم گردد سى و شش حسنه باقى مى ماند. گفتم : اى بنده خدا همان قرآنى که مى فرماید: یک حسنه ، ده پاداش ، مى فرماید: فقط عمل صالح تقوا پیشگان را مى پذیرد.
ب ) معیار برترى انسان ها بر یکدیگر تقواست . ان اءکرمکم عندالله اءتقیکم .
 روزه به نوبه خود یکى از اسباب تقویت کننده تقواست ، قرآن مى فرماید: لعلکم تتقون  روزه براى شما مقرر گردید تا به تقوا دست یابید. پیامبر (ص ) به جوانان توصیه مى کرد: اگر نمى توانید اقدام به ازدواج کنید... به روزه روى آورید که عامل تضعیف سلطه شهوت و مایه تقویت تقواى درونى شماست
یکى از رازهاى اینکه تقوا در پرتو روزه تقویت مى شود، آن است که روزه روحیه خداگرایى و گرایش به مسائل عرفانى و معنوى در انسان را تحکیم مى بخشد.

2. تقویت صبر و پایدارى
قرآن با بیان آسمانى : یا ایها الذین آمنوا اءستعینوا بالصبر و الصلاة ، مؤ منان را به صبر و پایدارى توصیه مى کند.
به نظر مفسران ، مراد از صبر در قرآن مؤ منین را به آن دعوت کرده است ، روزه است .  البته این نامگذارى بدون تناسب نیست و مى توان فلسفه روزه را تقویت صبر و شکیبایى روحى آدمى دانست . یکى از عوامل شکست آدمى در برابر دشواریها و مشکلات زندگى ، اضطرابها و نگرانیها و دلهره هاست . در برابر این گونه عوامل که ناراحتى روحى و درونى در پى دارد، مقاومت روحى شدید لازم است و این مقاومت تنها در پرتو نماز و روزه حاصل مى شود .                                                                    
مهمترین عوامل تقویت کننده صبر عبارت اند از: 1. روزه دارى ؛ 2. آگاهى از نتایج شیرین آن ؛ 3. توجه به سرانجام ناگوار بى صبرى ؛ 4. اقتدا به اسوه هاى صبر.
امام صادق (ع ) در تفسیر آیه : استعینوا بالصبر و الصلاة فرمود: هنگامى که مشکل و مساءله اى سخت در زندگى انسان رخ داد، باید روزه بگیرد، زیرا خداوند فرموده است : از صبر، استعانت و همکارى ، بخواهید همچنین فرمود: در تاریخ گذشته ، اقوام پیشین ، در صورت وقوع حوادث سهمگین روزه مى گرفتند.
3. تاءمین تندرستى
اسلام براى تندرستى و عافیت ، ارزش و اهمیت فوق العاده قائل است و نسبت به رعایت بهداشت توجه و تاءکید فراوان دارد؛ تا آنجا که دانش را دو گونه مى داند: العلم علمان : علم الادیان و علم الابدان ؛ این دو علم از میان سایر رشته هاى علمى بیش از حد قابل توجه و داراى اهمیت اند و یکى از مصادیق حسنه هستند؛ حسنه اى که قرآن به ما آموخته آن را از خداوند بخواهیم و ما نیز همواره آن را در قنوت نماز تکرار و طلب مى کنیم . مفسران نوشته اند: مراد از حسنه در آیه ربنا آتنا فى الدنیا حسنه، همسر شایسته ، روزى حلال ، و تندرستى است .
روزه که امروز به عنوان یکى از عوامل مهم تندرستى توجه مجامع پزشکى جهان را به خود معطوف داشته ، نتیجه همان رهنمود معروف رسول خداست که فرمودند: صوموا تصحوا؛ روزه بگیرید تا تندرست و سالم بمانید .
حقیقت همان است که پیامبر اکرم (ع ) خاطر نشان کردند که : هر چیزى زکات دارد، زکات بدن روزه گرفتن است روزه بزرگترین ضامن سلامتى تن مى باشد.                                                                                                                                                                                                                          یک پزشک مصرى در حدود 3600 سال قبل به صورت فکاهى ، ولى نیشدار مى گوید: انسان پرخور با یک چهارم غذاهایى که مى خورد زنده مى ماند و با سه چهارم ، پزشکان امرار معاش مى کنند

 4. بیدارى عواطف بشرى
بدون شک روزه یکى از عوامل بیدارى عواطف انسانى است . آدمى از طریق روزه ، در مى یابد که بر فقرا و گرسنگان چه مى گذرد؛ در واقع روزه دار را با مصائب و درد بینوایان و مستمندان آشنا مى کند و عواطف و احساسات انسانى وى را بیدار و به فعالیت وا مى دارد. لذا در ماه مبارک رمضان ، کمکها و رسیدگى به احوال فقرا و مساکین بیشتر به چشم مى خورد. امام صادق (ع ) در مقام بیان فلسفه روزه به این حقیقت اشاره کرده و مى فرماید: خدا روزه را واجب گرداند تا نادار و توانگر مساوى شوند، و توانگران طعم گرسنگى را بچشند تا بر فقیران و گرسنگان ترحم کنند                                                                                                                                                                                                                       5. تقویت روحیه آخرت گرایى
تردیدى نیست که روزه دارى توجه به امور ماورایى ، روحیه آخرت گرایى و نیز زهد و رزى نسبت به زندگى مادى را در انسان تقویت مى کند. بر این اساس حالت توجه به سراى ابدى در آدمى بیش از بیش متجلى مى شود.
امام هشتم (ع ) فرمود: راز وجوب روزه آن است تا آدمى ، مشکل گرسنگى و تشنگى را بچشد و در پیشگاه خدا، متواضع گردد، احساس نیاز کند، اجر خود را بخواهد و صبر و بردبارى را پیشه سازد، در نهایت این نیاز، زمینه ساز توجه به نیازمندیهاى وى در قیامت گردد
6. تقویت روحیه غفران طلبى
در میان علماى علم کلام ، واژه ، تکفیر و واژه حبط بچشم مى خورد که هر کدام گویاى حقیقتى در باب زوال حسنات و سیئات اند و از آنجا که حسنات ، باعث نابودى سیئات مى شود، کلمه تکفیر بکار مى رود المکفر عنهم سیئاتهم ؛ ولى در مورد عکس آن حبط بکار مى رود: لاءن اشرکت لیحبطن عملک ؛ اگر شوک بورزى ، عمل نیک تو، حبط مى شود از پا در مى آید.
روزه یکى از عوامل تکفیر است ؛ یعنى باعث از بین رفتن گناهان مى شود لذا ماه رمضان را رمضان خوانده اند به خاطر آنکه گناهان در این ماه از بین مى روند، بر این اساس ، روحیه غفران طلبى در این ماه داراى ارج ویژه اى است .
پیامبر اکرم (ص ) در آستانه ماه مبارک رمضان در خطبه اى خاطر نشان کردند: آدم بدبخت کسى است که از غفران الهى در این ماه محروم بماند.

7. روزه و آرامش روانى
در پرتو روزه ، انسان به آرامش روحى دست مى یابد و در برابر نگرانى و اضطراب مقاومت مى کند و مغلوب گرفتاریها و ناملایمات نمى گردد. روش پیامبر (ص ) این بود که وقتى چیزى وى را محزون مى کرد، روزه مى گرفت و به نماز مى پرداخت. امام صادق (ع ) فرمودند: هر گاه براى کسى واقعه اى هولناک رخ داد، فورا روزه بگیرد
فخر رازى در تفسیر معروف خود، ذیل آیه 28 سوره رعد مى نویسد: قلب آدمى در باب توجه به عالم مادى و عالم غیر مادى دو حالت متضاد و متفاوت پیدا مى کند: آنگاه که دل انسان ، غرق دریاى توجه به مادیات شود، دچار اضطراب ، مى شود. لکن آنگاه که غرق در تفکر در امور ماورایى و معنویات گردد، به حالت سکون نفسانى و اطمینان و آرامش باطن و آسایش خاطر دست مى یابد.
8. عبادت بى نظیر ثواب و ارزش معنوى روزه
هر عبادتى ، پاداش مشخصى دارد، جز روزه و این مساءله به نوبه خود بى نظیر بودن روزه را ثبات مى کند. در حدیثى آمده است : ابى امامه یکى از یاران پیامبر (ص ) مى گوید، به پیامبر (ص ) عرض کردم : اى رسول خدا (ص )، مرا به عملى شایسته راهنمایى کن . حضرت فرمودند: روز بگیر؛ زیرا که روزه همتا ندارد، و ثوابش بى اندازه است . بار دیگر عرض ‍ کردم : یا رسول الله (ص ) مرا به عملى شایسته هدایت فرما، مجددا فرمودند: بر تو باد به روزه گرفتن ؛ زیرا روزه از نظر ثواب و فضیلت مشابه ندارد. براى بار سوم عرض کردم : یا رسول الله (ص ) مرا به عملى نیک راهنمایى فرما. فرمودند: بر تو باد به روزه گرفتن زیرا مثل و مانندى در عبادت براى روزه نیست .
9. پاکسازى دل و افزایش نور معرفت
روزه مایه زدودن زنگارها از دل و باعث صفاى باطن از ناپاکى و آلودگى هاست . پیامبر اکرم (ص ) فرمود: روزه ماه رمضان و سه روز در هر ماه اول ، وسط و آخر هر ماه زنگار دل را از بین مى برد.
روزه دل را از گناه و معصیت پاک مى کند، به روح صفا و جلا مى بخشد و باعث تقویت و افزایش نور معرفت مى شود؛ انسان در پرتو روزه و دورى از گناه و محرمات و گرایش به معنویات زمینه تجلى نور معرفت را در وجود خود فراهم مى کند.
10. تجلى خلوص
روزه ذاتا امرى ناآشکار است و زمینه ساز خلوص آدمى است ، امام خمینى (ره ) مى فرماید: انسان باید تکلیف خود را عمل کند. اگر بخواهد خودنمایى نماید، از اول شکست خورده است .باید آنچه تکلیفمان است عمل کنیم . مهم این است که مقصد، مقصد واحد باشد. هر چند از راههاى مختلف بدان برسیم .
پیامبر اکرم فرمود: معیار و ملاک اعمال انسان نیت وى است .یعنى عملى ارزش دارد، که از روى اخلاص انجام داده شده باشد. برترین تجلى اخلاص همان است که امیرالمؤ منین (ع ) فرمود: خداوندا! تو را نه به خاطر ترس از آتش جهنم عبادت مى کنم و نه به طمع بهشت ، بلکه چون تو را سزاوار پرستش یافتم ، عبادت مى کنم .
ارزومنم این مطالب به دردتون خورده باشند و تو بندگی خدا مسمم ترتون کرده باشند مارو هم سر سفره ها تون دعا کنید                                                                                                                                                                                                                                                          از خدا بخواهیم مواظبمون باشه

یادتون باشه نظراتون به ما خیلی کمک میکنه


[ سه شنبه 90/5/25 ] [ 3:15 عصر ] [ سجاد ] [ نظرات () ]

                    فضیلت ماه مبارک رمضان

 

پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است،هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگى و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.»

 

«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مى‏باشد. چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مى‏شود، به این ماه مبارک رمضان گفته‏اند.

پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى‏سوزاند.»

رمضان نام یکى از ماه‏هاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است و یکى از چهار ماهى است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.(مگر جنبه دفاع داشته باشد.)

در این ماه کتاب‏هاى آسمانى قرآن‏کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.


این ماه در روایات اسلامى ماه خدا و میهمانى امت پیامبر اکرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانى پذیرایى مى‏کند؛ پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است،
هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگى و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.»

 این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‏اى برخوردار و ماه سلوک روحى آنان است و مؤمنان با مقدمه‏سازى و فراهم کردن زمینه‏هاى معنوى در ماه‏هاى رجب و شعبان هر سال خود را براى ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده مى‏کنند، و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطارى به نیازمندان، شب‏زنده‏دارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه‏دارى و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهى سیراب مى‏کنند. 

                                                          فضائل ماه رمضان

1. برترین ماه سال
ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى‏هاى منحصرى که دارد در میان ماه‏هاى سال‏قمرى برترین است؛ قرآن کریم مى‏فرماید: «ماه رمضان ماهى است که قرآن براى هدایت انسان‏ها در آن نازل شده است.»


پیامبر گرامى(ص) درباره ماه رمضان مى‏فرماید: «اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد، ماهى که نزد خدا از همه ماه‏ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب‏هایش بر همه شب‏ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهى است که شما در آن به میهمانى خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‏اید، نفس‏هاى شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتى است که خداوند به بندگانش نظر رحمت مى‏کند... .»

 2. نزول کتب آسمانى در این ماه
تمام کتب بزرگ آسمانى مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(ع) مى‏فرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.»


3. توفیق روزه
در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه‏دارى را به بندگانش داده است؛ «پس هر که ماه [رمضان] را درک کرد، باید روزه بگیرد.»


انسان افزون بر جنبه مادى و جسمى، داراى بُعد معنوى و روحى هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه‏هاى ویژه را نیاز دارند، یکى از برنامه‏ها براى تقویت و رشد بُعد معنوى، تقوا و پرهیزگارى است؛ یعنى اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوى رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هواى نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکى پس از دیگرى بر دارد و خود را سرگرم لذت‏ها و شهوات جسمى نکند. یکى از اعمالى که در این راستا مؤثر و مفید است روزه‏دارى است، قرآن کریم مى‏فرماید: «... اى افرادى که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که بر پیشینیان از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید.»

 برخى از فواید و فضائل روزه:
الف. تقویت تقوا، پرهیزگارى و اخلاص؛
امام صادق(ع) مى‏فرماید: خداوند متعال فرموده: «روزه از من است و پاداش آن را من مى‏دهم.»


حضرت فاطمه(س) مى‏فرماید: «خداوند روزه را براى استوارى اخلاص، واجب فرمود.»


ب. مانع عذاب‏هاى دنیوى و اخروى:
امام على(ع) مى‏فرماید: «روزه روده را باریک مى‏کند گوشت را مى‏ریزد و از گرماى سوزان دوزخ دور مى‏گرداند.»


پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «روزه سپرى در برابر آتش است.»


ج. آرامش روان و جسم:
روزه‏دارى روح و روان و قلب و دل و نیز جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مى‏شود.

پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید.»

باز مى‏فرماید: «معده خانه تمام دردها و امساک (روزه)بالاترین داروهاست.»

حضرت امام باقر(ع) مى‏فرماید: «روزه و حج آرام‏بخش دلهاست.»

حضرت على(ع) مى‏فرماید: «خداوند بندگان مؤمن خود را به وسیله نمازها و زکات و حدیث در روزه‏دارى روزه‏هاى واجب (رمضان) براى آرام کردن اعضا و جوارح آنان، خشوع دیدگانش و فروتنى جان‏هایشان و خضوع دلهایشان حفظ مى‏کنند.»

امروزه در علم پزشکى و از نظر بهداشت و تندرستى نیز در جاى خود ثابت شده که روزه‏دارى تأثیرهاى فراوانى بر آرامش روح و روان و سلامتى جسم و بدن دارد، دفع چربى‏هاى مزاحم، تنظیم فشار، قند خون، و... نمونه آن است.


د. مانع نفوذ شیطان:
امام على(ع) به پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: یا رسول الله! چه چیزى شیطان را از ما دور مى‏کند؟ پیامبرگرامى(ص) فرمود: روزه چهره او را سیاه مى‏کند و صدقه پشت او را مى‏شکند.»


بنابراین، روزه مانع نفوذ شیطان‏هاى جنى و انسى شده و وسوسه‏هاى آنان را خنثى مى‏کند.

ه . مساوات بین غنى و فقیر:
انسان روزه‏دار در هنگام گرسنگى و تشنگى، فقرا و بینوایان را یاد مى‏کند و در نتیجه به کمک آن‏ها مى‏شتابد. حضرت امام حسن عسگرى(ع) درباره علت وجوب روزه مى‏فرماید: «تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند.»


و. احیاء فضائل اخلاقى
حضرت امام رضا(ع) درباره علت وجوب روزه مى‏فرماید: «تا مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نیازمندى خود در آخرت پى‏ببرند و روزه‏دار بر اثر گرسنگى و تشنگى خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدین سبب مستحق ثواب شود،... روزه موجب خوددارى از شهوات است، نیز تا روزه در دنیا نصیحت‏گر آنان باشد و ایشان را در راه انجام تکالیفشان رام و ورزیده کند و راهنماى آنان در رسیدن به اجر باشد و به اندازه سختى، تشنگى و گرسنگى که نیازمندان و مستمندان در دنیا مى‏چشند پى ببرند و در نتیجه، حقوقى که خداوند در دارایى‏هایشان واجب فرموده است، به ایشان بپردازند... .»


4. وجود شب قدر در این ماه
شب قدر از شب‏هایى که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود مى‏آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین مى‏کنند
و وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتى الهى بر امت پیامبر گرامى اسلام(ص) است و مقدرات یک سال انسان‏ها (حیات، مرگ، رزق و...) براساس لیاقت‏ها و زمینه‏هایى که خود آنها به وجود آورده‏اند تعیین مى‏شود و انسان در چنین شبى با تفکر و تدبر مى‏تواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابى کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را براى خود رقم زند.

حضرت امام صادق(ع) مى‏فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.»


5. بهار قرآن
نظر به این‏که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده و تلاوت آیات آن در این ماه فضیلت بسیارى دارد، در روایات اسلامى، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است؛ چنان‏که حضرت امام باقر(ع) مى‏فرماید: «هر چیزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.»

 یک نکته!
بدیهى است فضائل و ثواب‏هایى که براى ماه مبارک رمضان و روزه‏دارى ذکر شده و به برخى از آن‏ها اشاره شد، از آنِ کسانى است که حقیقت آن را درک کنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و کردار به کار گیرند و به آن‏ها جامه عمل بپوشانند. چنان در روایات اسلامى براى روزه‏دارى آدابى ذکر شده و کسانى که صرفاً تلاوت قرآن مى‏کنند، ولى به آیات و احکام آن عمل نمى‏کنند و یا آن که از روزه‏دارى تنها رنج گرسنگى و تشنگى را مى‏کشند و بوسیله گناه، تأثیر روزه را از بین مى‏برند و ماه مبارک رمضان و فضاى معنوى آن تأثیرى بر اشخاصى بر جاى نمى‏گذارد، مورد نکوهش قرار گرفته‏اند.

چنان‏که پیامبر اکرم(ص) به زنى که با زبان روزه کنیز خود را دشنام مى‏داد فرمود: چگونه روزه‏دارى و حال آن‏که کنیزت را دشنام مى‏دهى؟! روزه فقط خوددارى از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه خداوند آن را علاوه بر این دو، مانع کارها و سخنان زشت که روزه را بى‏اثر مى‏کنند قرار داده است، چه اندکند روزه‏داران و چه بسیارند کسانى که گرسنگى مى‏کشند.»

 حضرت امام سجاد(ع) در دعاى حلول ماه رمضان به درگاه خداوند عرض مى‏کند: به وسیله روزه این ماه یاریمان ده تا اندام‏هاى خود را از معاصى تو نگه داریم و آن‏ها را به کارهایى گیریم که خشنودى تو را فراهم آورد، تا با گوش‏هایمان سخنان بیهوده نشنویم و با چشمانمان به لهو و لعب نشتابیم و تا دستمانمان را به سوى حرام نگشاییم و با پاهایمان به سوى آن‏چه منع شده ره نسپاریم و تا شکمهایمان جز آن‏چه را تو حلال کرده‏اى در خود جاى ندهد و زبان‏هایمان جز به آن‏چه تو خبر داده‏اى و بیان فرموده‏اى گویا نشود... .»

بنابراین، در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهل‏بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دورى از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعى، عبادت، شب‏زنده‏دارى، درک فضیلت شب قدر و... فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستاى رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه‏اى خودسازى کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقى باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد.

 


[ دوشنبه 90/5/24 ] [ 12:2 عصر ] [ محمد محی الدین ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب





Powered by WebGozar



بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 53138